بنات وشباب مطوبس
اهلا وسهلا بك ايها الزائر فى منتدى بنات وشباب مطوبس نكون سعداء منك لو انضميت لى منتدانا ويكون الصداقة بيننا مع تحيات ادارة منتدى بنات وشباب مطوبس / Medo Romanciy



 
الرئيسيةس .و .جالتسجيلدخول

شاطر | 
 

  شعبان عبدالرحيم سأترشح للرئاسةلأنني مفجر الثورة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد عاطف عاطف بركات
عضو فضى
عضو فضى
avatar

البلد : مصر الجنس : ذكر عدد المساهمات : 429
نقاط : 951
تاريخ التسجيل : 08/12/2010
العمر : 27
العمل/الترفيه : طالب جامعى
المزاج المزاج : رومانسى

مُساهمةموضوع: شعبان عبدالرحيم سأترشح للرئاسةلأنني مفجر الثورة    الأحد مارس 27, 2011 7:25 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اعتبر الفنان الشعبي المصري شعبان عبد الرحيم نفسه مفجِّر ثورة 25 يناير بعد نجاح أغانيه عن غلاء الأسعار في تحريك الرأي العام ضد النظام السابق. وفي الوقت الذي أكد فيه رفضه خوض انتخابات مجلس الشعب "البرلمان"، لم يستبعد ترشيح نفسه لانتخابات الرئاسة.
وقال المطرب الشعبي الملقب بـ"شعبولا"، "أنا بتاع الشعب، ومطرب الحدث. وعلى فكرة، أنا اللي تسببت في ثورة 25 يناير؛ لما السكر زاد سعره وغلي، غنيت ورفضت الأسعار، وقلت إن إحنا انتخبنا الريس والحكومة عشان يدافعوا عننا، ولما ما يرخصوش الأسعار يبقى مالهومش لازمة".

وأضاف "الأغنية بتقول الناس من الغلا بتلاللي والشعب حيعمل إيه؟!.. حتى السكر بقى غالي والناس حتحلي بإيه؟!.. كيلو السكر بعشرة جنيه"، حسب مجلة "زهرة الخليج".

كما أشار إلى أنه بعد ارتفاع أسعار الطماطم ، قدَّم أغنية بعنوان "حتى إنتي ياللي اسمك قوطة.. بتذلي فينا ومبسوطة حرام عليكي يا مجنونة.. خليكي عاقلة ومظبوطة". وتساءل: "بعد كده مش أبقى أنا مطرب الشعب ولا إيه.

ونفى شعبولا اعتزامه خوضَ انتخابات البرلمان المقبلة، قائلاً "مجلس الشعب مش على مقاسي؛ فأنا لا أحب أن أمثل مجموعة قليلة؛ أنا أحب أن أمثل أغلبية الشعب، ولو حصل وقررت فترشيحي للرئاسة في هذا الحال يكون أفضل".[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sara_nada78@yahoo.com
 
شعبان عبدالرحيم سأترشح للرئاسةلأنني مفجر الثورة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
بنات وشباب مطوبس :: مُطُوبَس الْقَسَم الْعَام :: الْقَسَم الْعَام :: خبر وتعليق :: مصر الحبيبة على قلوبنا-
انتقل الى: